PBS
We willen een plek zijn waar veiligheid, vertrouwen en openheid aanwezig is.
Dit doen we o.a. door het inzetten van PBS (Positive Behaviour Support).
Dit is een schoolbrede aanpak voor gedragsverbeteringen binnen het onderwijs.
Een nieuw systeem om kinderen te belonen voor hun goede gedrag.
Wij willen niet de nadruk leggen op wat fout gaat, maar op wat ze goed doen.
Door het aanleren van gedragsregels laat PBS kinderen op een duidelijke manier weten welk gedrag er van hen wordt verwacht.
Onderzoek heeft uitgewezen dat door het toepassen van PBS leerlingen zich veiliger voelen, zich sociaal vaardiger gedragen en betere leerprestaties laten zien.
Onze kernwaarden zijn: positiviteit, respect en veiligheid.
Deze waarden vormen de uitgangspunten van onze gedragslessen.
De gedragsverwachtingen in de gang, op de trap, in de hal en op het plein zijn bekend bij de kinderen. Het werpt z’n vruchten af! Mooi om te zien dat het rustiger verloopt op deze plekken in en buiten de school! We willen u ook laten weten welke regels er gesteld worden aan de kinderen want natuurlijk blijft het heel belangrijk dat we, als school en ouders, partner zijn in het begeleiden van goed gedrag.
In de school hangen de regels van PBS duidelijk zichtbaar in groene lijstjes.
Daar staan de gedrachts verwachtingen in die we de kinderen aanleren
Zo helpen we de kinderen zich de afspraken die zijn gemaakt te herinneren.
Hoe groet ik andere mensen?
- Hoi (medeleerling)
- Hallo (juf of meneer)
- Goedemorgen (onbekende)
Wat zijn ook alweer de regels die gelden op de trap?
- Loop rustig
- Loop altijd aan de rechterkant van de trap
- Loop, in groepsverband, achter je leerkracht de trap op/ af
- Blijf op je plek in de rij
- Houd handen en voeten bij jezelf
- Praat met een fluisterstem.
Heel goed onthouden! Waarom is het belangrijk dat we ons zo gedragen? Op die manier lopen we veilig en met respect.
Planning gedragslessen 2022
Week | Datum | Gedragsles
|
Week 20 | 16 – 20 mei | Les 08 en 09: Gedragsverwachtingen op het schoolplein (samenspel en conflicten). |
Week 21 | 23 – 27 mei | Les 16: Omgaan met buitenspeelmateriaal. |
Week 22 | 30 mei – 3 juni | Les 19: Hoe ga je om met de assistentpleinwacht? Voor groep 7/8 les 20: Hoe gedraag je je als pleinwacht? |
Week 23 | 06 – 10 juni | Les 03: Hoe groet ik andere mensen? |
Week 24 | 13 – 17 juni | Les 18: Gedragsverwachting tijdens de avondvierdaagse. |
Week 25 | 20 – 24 juni | Les 14: Omgaan met materiaal in de klas. |
Week 26 | 27 juni – 01 juli | Les 15: Omgaan met spullen van een ander. |
Week 27 | 04 – 08 juli | Les 07: Gedragsverwachtingen in de teamkamer. |
Week 28 | 11 – 14 juli | Les 06: Gedragsverwachtingen in de hal. |
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!